Thursday, December 24, 2009

macam macam `ulya

Da lama jugak xsempat nak mengupdate blog ni..banyak sebab yg sebabkan blog ni xselalu nak dapat nak tulis macam2 cerita..tambahan imtihan semakin hampir..n kerenah ulya si tecit yg semakin banyak nak perhatian..so,terpaksala dahulukan si tecit ni dari segala hal yg lain..

Pertamanya salam takziah dari saya dan suami buat sahabat tercinta zakirah azmi aka kak zack atas pemergian adik tersayang..keduanya..juga salam takziah dari kami sekeluarga buat kak mawaddah dan suaminya hafiz atas pemergian putera tercinta..sungguh..kedua2nya saya kenali dalam situasi yg berbeza..kak zack teman saya sewaktu di dq..saya mengenalinya secara langsung maka banyak tentang keluarganya yg mungkin saya tahu..namun kak mawaddah saya hanya mengenalinya dari alam maya..saya terjumpa blog yg menuliskan perjalanan hariannya dalam mengandungkan ukasyah ketika saya search tentang hospital barakah..namun..kehilangan kedua2 ahli keluarga mereka yg amat mereka sayangi memberi impak yg sama terhadap naluri saya..membuatkan saya sedar..kematian itu sebenarnya semakin hampir dengan saya..ya amat hampir..tetapi..persediaan saya untuk menghadapinya terlalu jauh..ya Allah..ampunkan segala dosa2ku dan matikanlah aku dalam hunul khatimah..dan tempatkanlah aku bersama hamba2Mu yg soleh..ameen..

Sebenarnya..untuk post kali ni..terbayang2 dalam fikiran saya sejak lama dulu nak berkongsi perjalanan hidup ulya..sebagai kenang2an bila ulya da semakin membesar..namun belum sempat saya nak tulis apa2 post saya da bukak blog kak mawaddah..sungguh..air mata saya menitis turut merasakan kesedihan yg beliau lalui..ukasyah lahir xsilap saya pada 31 0gos..11 hari awal dari kelahiran ulya..sedangkan edd kak mawaddah satu hari awal dari saya..dan ulya juga lahir di hospital yg sama ukasyah dilahirkan..doa saya agar Allah memberi kekuatan yg teguh buat pasangan tersebut dalam mengahadapi ujian yg paling getir dalam hidup ini..moga Allah panjangkan usia ulya dalam keimanan dan ketaqwaan..ameen..

********************************************************************
Berbalik kepada topik asal..ulya da genap 3bulan pada 11 disember yg lalu..tapi disebabkan kesibukan yg melampau saya xsempat nak berkongsi cerita ceriti si tecit ni..betul kot apa yg mak mertua saya cakap..budak2 ni kadang2 beralih bulan ja ada ja perangai baru yg dia akan buat..hehe..betul la tu macam ulya..tiap2 kali beralih bulan..mesti ada2 ja perangai baru..tiap kali genap bulan confirm dia xmau tido malam..huhu..maka bejagala umi n abi sampai ke pagi..

kat sini saya nak kongsikan satu perangai ulya yg saya tak pernah jumpak lagi baby2 lain kat luaq tu buat prangai ni..mungkin ada..tapi jisbahnya amat kurang..dan mungkin kalau mereka yg juga mempunyai anak yg ber`feel` sedemikian rupa boley memberi nasihat dan bantuan ilmiah yg mungkin dapat membantu mengatasi masalah ni..

Pertama kali sampai mesir tu..ulya tak banyak masalah..tapi xlama lepas tu ulya mula berubah angin..tahla tiba2 dia akan menangis kuat2 bila menyusu kat badan..menangis macam sakit sampai merah2 muka..bila ummi tak bagi kat badan..dia boleh gelak2 pulak..ummi pon fikirla kenapa la si kecik ni..n ummi n abi buat conclusion yg susu laju sgt walaupun ummi da cuba kurangkan kelajuan dia..so ulya prefer hisap kat botol lagi sebab ummi guna puting yg lubang bentuk x..bila ulya hisap..baru susu keluaq..jadi dia lebih suka macam tu..boley hisap pelan2..boleh nikmat nyonyot2..hampir 2minggu jugak macam tu..bayangkanla..setiap 2jam ummi kena bangun untuk panaskan susu ulya..huhu..hanya Allah ja tau keadaan masa tu..bila pam susu ja..habis..pam ja habis..xsempat nak buat stok sebab ulya tak nak langsung direct feeding..boleh kata keja ummi mengepam ja..paling menyeksakan bila waktu malam la..baru lelap xsampai 1jam da kena bangun panaskan susu..sampai timbul perasaan give up utk fully brestfeeding ulya..tapi..ummi mula amek semangat2 dari ibu2 lain kat susuibu.com..ujian2 bresatfeed ibu2 lain ada lagi teruk dari apa yg ummi lalui..maka..ummi terus kuatkan semangat untuk fully brestfeed ulya..moga bila ulya besar nanti..ulya akan jadi anak yg solehah..yg taat pada perintah Allah..n anak yg sentiasa menghormati n taati ummi n abi..ummi n abi bersusah payah nak memberikan yg terbaik untuk ulya..segala2 apa yg ummi abi ada dah ummi abi korbankan untuk lihat ulya membesar dengan sempurna..

Bersempena dengan genap 3bulan jugak..ulya da mula nak bersembang..ummi n abi da tak tahan tahan gelak tiap kali dengaq ulya besembang..banyakla bunyi-bunyian yg akan ulya buat..tapi bila ummi n abi da tak larat n ak layan ulya..ummi n abi besembang dia akan menyampuk dengan percakapan yg panjang lebar..bila ummi n abi tengok dia balik..tekekek2 la ulya gelak..moga anak ummi ni jadi anak yg bijak ya..


Waktu ulya mula menjangkau usia 2bulan..dia da xsuka orang pegang menghadap ke belakang..asyik nak pandang depan ja..dukung pon kena straight ja..mana2 kholah yg dukung xkena dengan selera dia..dia jeritla kuat2..hehe...waktu 2bulan jugak ulya suka sangat2 tengok cermin..pantang abi bawak ulya tengok cermin tekekek kekek ulya gelak ya..

Da macam2 perangai sangat dah buah cinta ummi n abi ni..moga ulya akan membesar dengan sihat n sempurna..menjadi hamba Allah sejati yg berbakti pada deennya..

Buat ulya anak ummi yg ummi sayangi..maafkan kesalahan ummi sepanjang ummi besarkan ulya..ketahuilah sesungguhnya ummi sudah korbankn seluruh tenaga ummi yg ummi ada dalam memastikan ulya permata hati ummi dapatkan yang terbaik..

Antara tarikh2 penting dalam kehidupan `ulya nur qaisara binti ezmir hafizi:

~17 sept 2009 : tali pusat ulya da gugur..tok cakap cepatnya anak ummi ni jatuh tali pusat..genap seminggu..
~28 sept 2009 : anak ummi ni dah jadi botak..dah dicukurkan rambutnya yg hitam lebat pada hari yg sama dengan birthday ummi (^_^)waktu cukur rambut anak ummi ni pon xbanyak kerenah..titon ja ya sepanjang bidan cukur rambut ulya..
~3 oktober 2009 : majlis aqiqah untuk ulya diadakan..kat umah tok abah n nani kat klang..ulya waktu ni pon titon ja sepanjang majlis ya..waktu ni ulya pakai baju cantik kale pink..macam permaisuri ja ya ulya hari tu..
~4 november 2009 : ulya dah dikhitankan oleh dr.norazian..hehhe..waktu ni mula2 dr. nak khitan ulya bergerak2..xdapat dr. nak khatan..buat lagi sekali ulya tencing pulak kat dr. ya..hehhe..dr. cakap tu yg best ya..kali ke 3 baru berjaya ya..

Sekarang ni..ummi n abi tunggu anak ummi ni nak meniarap ja..patutnya dah bole meniarap dah..tapi tak nak meniarap pon lagi anak ummi ni..ulya jangan jadi macam abg ammar ya..taknak meniarap n merangkak..tapi terus jalan..hehe..jom tengok antara gambar2 ulya si tecit yg bijak ni;)

latest pic of ulya..ulya nak pakai tudung da la ummi;)
permaisuri di majlis aqiqah ;)
aidiladha di perantauan
tembamnya anak ummi ni ;)
waktu ulya 10 hari..aidilfitri di mesia dengan tema ungu ;)
mimpi indah di musim sejuk

Ada kesempatan nanti ummi update lagi ya tentang ulya..buat sahabt2 doakan ulya diberi kesihatan yg baik..membesar dengan sihat dan sempurna..menjadi hamaba yg solehah..yg berjuang di jalan Allah..doakan juga ummu ulya yg bakal menghadapi imtihan tak lama lagi..moga kejayaan dan redha Allah sentiasa bersama kami di dunia dan akhirat..ameen

2 comments:

Hamba Allah said...

ala lala...anak ummi ni...tembam btul die..meh cik yam nak kiss ckt,ummi tlg kisskn yek,hehe

semoga atip n suami bahagia hingga ke akhirnya..

buat ulya..cik yam doakan mudah-mudahan membesar sihat dapat berbakti untuk agama n kedua orang tuanya ~

ummu 'ulya (◡‿◡✿) said...

Ameen..ala..xbestla cik yam..panggil kh0lah maryam la..hehe..ye la..da xlrt kisskan da utk maryam..d0akn atip najah dunia akhirat ya

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header Image by Kevin Dooley