Wednesday, September 2, 2009

branded atau tak??

Assalamualaikum..salam ramadhan..

Rasa kejap ja ramadhan da pun sampai hari yang ke 12..pejam celik pejam celik da masuk fasa ke 2 ramadhan..buat masa sekarang..saya masih menanti saat2 yang dinantikan..kelahiran buah hati kami..pagi tadi check up di hospital barakah..dr. cakap rahim tak terbukak lagi..dan kena tunggu la sampai tanda2 nak besalin tu..ala kulli hal..alhamdulillah dapat tengok `ulya..`ulya da 2.9kg sekarang dan dr. cakap sumanya nampak ok..alhamdulillah..doakan saya agar dimudahkan urusan melahirkan `ulya dalam keadaan normal dan selamat..dan doakan jugak agar `ulya sihat dan sempurna..menjadi anak ummi dan abi yang solehah..ameen ya rabb..

Buat masa sekarang ni..keboringan yang teruk melanda saya..yela..selalunya time2 dah sarat ni..macam2 sakit yg kita rasa..kita nak sentiasa ditemani oleh org yg kita sayang..tapi abu `ulya tak dapat nak teman 24jam..nak picit2,urut2 macam selalu..bayangkanla..pagi lagi abu ulya da kuar g keja..hbs waktu pejabat da kena ready2 iadah quran untuk jadi imam terawih..sampai umah da pukul 11.30 malam..kesian tengok abu ulya bila balik penat2..tapi nak buat macamana..tu pengorbanan abu ulya nak cari nafkah utk umi n ulya kan..sbb abu ulya cakap duit tu untuk umi n ulya shopping..MyEm0.Comtima kaseh abg sebab susah payah untuk ayang n ulya..moga Allah berikan ganjaran yg setimpal buat abang..walaupun xdapat besama saya setiap saat..tapi saya mengerti tanggungjawab sebagai seorang suami..dan sebagai isteri yg selalunya mmg banyak kerenah ni..tak sanggup nak mintak macam2 bila tgk suami da penat bila sampai umah..makanya..saya redha dengan segala apa jua yg telah Allah tetapkan pada saya..

Dalam pada keboringan yang da mencapai tahap maksimum ni..saya nak kongsikan sesuatu..ramai pada kita bila nak beli baju,kasut mesti nak yg branded..tanak yg setakat jenama bai li lai..hehe..yup..kepuasan untuk kita si pemakai..namun..ada jugak org yg asal ok dan cantik..tapi ada setengah org yg memang nak berjenama habis dari tudung,baju,kasut,stokin n temasukla barang kemas..hehe..ni kisahkan pada kaum hawa untuk barangan kemas..

Memang ada sesetengah kaum hawa yg mmg kalu nak beli barang kemas..memang nak kat poh kong or habib ja..kedai2 emas lain..xlayan la..namun..saya musykil..memang berkualitikah barangan kemas di poh kong n habib??ataupun harganya saja yg mahal tanpa lagi mengira kualiti..harga emas kat poh kong sekarang rm120/gram..dan pada masa yang sama..harga emas kat kedai2 melayu biasa baru sekitar rm105/gram..

Nak dijadikan cerita..memandangkan saya berkahwin di mesir tanpa perancangan awal yg rapi..sebab tak sangka begitu cepat saya akan menamatkan zaman bujang saya..waktu majlis akad nikah..saya hanya menggunakan cincin tunang..memandangkan satu pun emas mesir saya tak berkenan..emas mesir tak sama mcm emas kita..nak pos dari mesia..saya takut saya tak berkenan..sbb saya jenis yg kalu tak bekenan..org bagi pun saya tanak pakai MyEm0.Com

So,baru2 ni bila awal2 sampai malaysia..mr.Ezmir belikanla cicnin diamond untuk saya..sebagai hadiah cincin nikah la..saya pun teruja la kan..bak kata org kedah chewi saya kat cincin tu pun xhabis lagi..saya baru pakai 2x..tu pun pakai waktu nak keluaq ja..tiba2 waktu habis shopping satu hari tu..masuk2 kereta..satu biji berlian tu da jatuh..benda kecik memang la cari pon da tak jumpak..saya sedihla..sebab nak ganti pulak sebijik belian tu duit lagi..MyEm0.Comsaya baru nak berjimat cermat..yang saya kesalkan..macamana ikatan berlian tu boleh tak kuat..sedangkan poh kong bukan satu nama yg org tak kenal..hmm..tapi saya redha la dgn kehilangan sebijik berlian tu..pastu cincin saya skang masih di poh kong untuk diperbaiki ikatan n tambah berlian yg hilang tu..

Pastu saya pun cita la kisah sedih saya ni kat kakak saya..then dia pun cakap yg kawan dia ada beli cincin kahwin kat habib..tapi lepas ijab qabul n waktu tengah salam..cincin tu patah..memang geram la kawan kakak saya ni..pegi habib balik n mintak dia betulkan tanpa bayaran..sebab baru sangat pakai..

so,kat sini saya buat kesimpulan yg tak semestinya kualiti barang tu ada pada jenamanya..tapi kalau dari sudut kasut dan pakaian..memang tak dinafikan yg mahal dan branded tu lebih sedap bila kita pakai..semuanya terpulang pada individu..

Nasihat saya..baikla kita pegi beli emas or nak tempah barang kemas kat kedai melayu..selain meningkatkan ekonomi orang melayu sendiri,kita tak tersa sangat penipuan dalam jual beli emas..

Sebabnya..kalu kita trade in emas kat kedai melayu..dia akan amek nilai emas tu pada masa trade in..tapi kalu kedai2 lain..dia akan susut nilai emas kita 20% dari harga semasa..apa yg saya tuliskan kat sini adalah berdasarkan pengalaman..jadinya..bersama2la kita membangunkan ekonomi orang melayu..

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com - Header Image by Kevin Dooley